25 i 26 września br. uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Wielgomłynach wybrali się na wycieczkę do Gniezna i Muzeum Archeologicznego w Biskupinie.

Celem wycieczki było poznanie miejsc i zabytków związanych z początkami państwa polskiego, zainteresowanie i zaciekawienie uczniów historią Polski, zdobywanie wiedzy historycznej przez obserwację i doświadczanie. Pojechaliśmy do pierwszej stolicy Polski – Gniezna.  Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Początków Państwa Polskiego. Obejrzeliśmy wystawę „Początki państwa polskiego” poświęconą historii polskiego średniowiecza.

Główną ideą wystawy było pokazanie roli Wielkopolski, jako kolebki polskiej państwowości, ze szczególnym wyróżnieniem Gniezna, a także ukazanie akcesji państwa piastowskiego do kręgu cywilizacji łacińskiej i chrześcijaństwa. Na wystawie, składającej się z ponad 500 eksponatów, zobaczyliśmy m.in. rekonstrukcję drewnianego wału grodu w Gnieźnie z lat 40, X w., detale architektoniczne z XI-wiecznej katedry gnieźnieńskiej, zabytki archeologiczne dotyczące wierzeń i życia codziennego w czasach pierwszych Piastów pochodzące z Gniezna i okolic, regalia królewskie, księgi, dokumenty, pieczęcie i bulle, elementy wyposażenia średniowiecznych wojów, insygnia władzy biskupiej. Uzupełnieniem wystawy była przedstawiona na osi czasu genealogia dynastii Piastów i znaczących faktów z historii okresu ich panowania. Następnie zwiedziliśmy Katedrę i zobaczyliśmy Drzwi Gnieźnieńskie, będące unikatowym zabytkiem sztuki romańskiej w Polsce.

Następnie przejechaliśmy do Biskupina na nocleg. W drugim dniu wycieczki, a zarazem jej główną atrakcją, był pobyt w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie. Biskupin to pozostałości po osadzie łużyckiej sprzed 2700 lat. Podczas zwiedzania obejrzeliśmy obozowisko łowców i zbieraczy z epoki kamienia oraz wioskę wczesnopiastowską. Podczas zwiedzania osiedla obronnego ludności łużyckiej w zrekonstruowanych chatach czekali rzemieślnicy prezentujący swoje wyroby m.in. broń, szaty, narzędzia i instrumenty muzyczne.

Jednym z założeń wycieczki było ukazanie dzieciom kontrastu pomiędzy życiem dzisiejszym, a życiem naszych przodków. Była to „żywa lekcja historii”. Wycieczka dostarczyła nam wielu niezapomnianych wrażeń, a to, co zobaczyliśmy na długo pozostanie w naszej pamięci.